Moda na coaching

by - 5/29/2015

 

Coaching kiedyś


Kiedy kilka lat temu rozpoczynałam pracę w obszarze rozwoju ludzi słowo "coaching" było jeszcze w Polsce nieznane. Jak każda nowa metoda pojawiająca się na rynku budziło ciekawość, ale też i strach. Była to forma wsparcia bardzo prestiżowa, dedykowana przede wszystkim wyższej kadrze menedżerskiej w korporacjach. W Polsce wówczas było tylko kilka szkół coachingu i niewielka grupa osób, które wtajemniczone były w meandry zawodu coacha. Ówczesna sytuacja miała swoje minusy. Był nim chociażby lęk i opór przed nową metodą. Wynikał on między innymi ze skojarzenia z wówczas jeszcze wstydliwą dla Polaków psychoterapią. Kursy coachingu były bardzo drogie, a to przekładało się na ceny usług coachingowych. Natomiast korzyścią dla klientów było na pewno to, że elitarna grupa coachów uprawiająca wtedy ten zawód, była do niego naprawdę dobrze przygotowana. Mówiąc o coachingu mówiliśmy o konkretnie zdefiniowanej metodzie, która ma pewne ramy, korzysta z konkretnych narzędzi i dzięki temu przynosi określone efekty. 



Coaching dziś

Dziś coaching stał się bardzo popularny. Pewnie bardziej adekwatne było by określenie "modny". Jako coach powinnam się z takiego zjawiska i rosnącej otwartości ludzi na coaching cieszyć. Niestety coraz bardziej się tym niepokoję. Coachingiem nazywamy bowiem teraz właściwie wszystko. Dawny seksuolog jest teraz seks coachem, wizażystka jest teraz coachem wizerunku, dietetyk jest diet coachem, doradca finansowy jest financial coachem. Tyle, że metody, których używają najczęściej mają niewiele lub nic wspólnego z coachingiem. 

 Czym nie jest coaching?


Coaching nie jest bowiem doradztwem, tym różni się właśnie od mentoringu czy szkolenia. Coach nie mówi swojemu klientowi, co ten ma robić, nie daje mu gotowych rozwiązań, nie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, a przynajmniej nie to jest esencją coachingu. 

Kim jest coach?


Coach pracuje na potencjale klienta i zakłada, że cała prawda i wszelkie odpowiedzi oraz najlepsze rozwiązania są właśnie w kliencie. Coach nie musi być zatem ekspertem w danej dziedzinie by przeprowadzić bardzo efektywną sesję coachingową. Natomiast dobry coach posiada kompetencje takie jak: umiejętność słuchania, zadawania mocnych pytań, dawania informacji zwrotnej, podążania za klientem, podsumowywania. Coach ma również silnie rozwiniętą intuicję i empatię oraz zdolność motywowania. Umiejętności te nabywamy jako coachowie podczas wielomiesięcznej, a nawet wieloletniej praktyki połączonej, z edukacją w obszarze coachingu, rozwoju ludzi i psychologii.

 Zagrożenia


Coraz więcej jest na rynku coachów i ofert coachingu. Natomiast wciąż brakuje w społeczeństwie świadomości czym ów coaching tak naprawdę jest i czym się kierować przy wyborze coacha. 
 Coach nie jest w Polsce zawodem regulowanym. Każdy może sobie wpisać na wizytówce nazwę coach. Jest to naprawdę bardzo niebezpieczne zjawisko i dla klientów, dla jakości świadczonych usług, wreszcie dla coachingu jako profesji i opinii o niej.

 Zawód szczególnego zaufania


Praca coacha jest bowiem bardzo odpowiedzialna. Pracujemy tutaj z ludzką psychiką, emocjami, potencjałem, talentami, wewnętrznymi barierami, samooceną. Zadaniem coacha jest przeprowadzenie klienta przez zmianę, która z definicji nie jest łatwa. Proces coachingowy również nie jest zawsze lekki i przyjemny. Coach powinien być osobą dojrzałą, potrafiącą poradzić sobie z emocjami innych ludzi, ale także z własnymi. Dobry coach ciągle się rozwija, podnosi swoje, kwalifikacje, wyciąga wnioski z każdej rozmowy coachingowej, szuka informacji zwrotnej. Proces edukacji coacha właściwie nie ma końca. 

Jest to wspaniała profesja, ponieważ pomagając rozwijać się innym, sami również się rozwijamy. Pracujemy jako coachowie z własnymi przekonaniami, wartościami. Autorefleksja staje się naszym codziennym zadaniem.


 Szkolenie Coaching Step 1


Popularyzacja coachingu, ale i podnoszenie świadomości w społeczeństwie jest częścią misji coacha. Wewnętrzna potrzeba dzielenia się z ludźmi wiedzą o coachingu i pomagania im w samorozwoju stała się przyczyną założenia tego bloga.

Podobną motywację miałam tworząc ofertę szkolenia Coaching Step 1.

Przez ostatnie kilka miesięcy otrzymałam naprawdę wiele zapytań o to, jak stać się coachem, co zrobić, by móc uprawiać ten zawód, czym się kierować. Uważam, że coachem może być naprawdę każdy, dlatego nigdy nie podcinam ludziom skrzydeł, nawet, gdy widzę, że czeka ich długa praca z rozwojem kompetencji coachingowych. Praca jest tutaj jednak słowem kluczem. Nie jest to wcale łatwy zawód i nie polecam podejścia typu: "nie udało mi się w życiu, zostanę coachem", "nie mam pomysłu na to, co dalej, zostanę coachem". By być dobrym coachem trzeba stale inwestować w swój rozwój dla dobra własnych klientów. 

Coaching Step 1 jest ofertą dla osób, które są ciekawe tego, czym jest coaching, myślą o tym, by zostać coachem, ale nie wiedzą od czego zacząć. Jest to także oferta dla tych osób, które wierzą w skuteczność metod coachingowych lub chcą się o niej przekonać i wykorzystać ją w swojej codziennej pracy. Narzędzia coachingowe są bowiem wzmocnieniem aktywności sprzedażowych, edukacyjnych, doradczych, menedżerskich. Zwiększają one ich efektywność. Jeśli czytasz tego bloga to całkiem prawdopodobne, że stanowisz właśnie grupę docelową tego szkolenia.

Coachingu nie można nauczyć się jedynie czytając, ponieważ opiera się on na narzędziach komunikacji z drugim człowiekiem i by stać się biegłym w sztuce coachingu konieczne jest ćwiczenie swoich umiejętności z innymi ludźmi. Podczas warsztatu będziesz miał szansę odbyć swoją pierwszą praktykę coachingową.
Będzie to Twój pierwszy krok na drodze rozwoju coacha.

Pierwsze szkolenie z cyklu Coaching Step 1 odbędzie się 5.07.2015 r. w Toruniu. Szczegóły dotyczące programu szkolenia oraz zapisów znajdują się na mojej stronie: www.julittadebska.com

Będziemy się rozwijać Step by Step. W planie są już kolejne kroki i kolejne edycje w innych lokalizacjach.

Zapraszam!

Julitta Dębska



Obraz: Talk
Moda

You May Also Like

0 komentarze

Popularne posty

@julittadebska