Nie fukaj! Zastosuj FUKO! Czyli wzór na konstruktywną krytykę

by - 8/27/2014



Przypominasz sobie sytuację,  w której na zachowanie nie będące zgodne z Twoimi oczekiwaniami zareagowałeś gwałtownie, może nawet agresywnie? Pamiętasz moment, w którym nakrzyczałeś na kogoś, ponieważ ten zrobił coś, co było z Twojego punktu widzenia niedopuszczalne? Jak się czułeś po tym wydarzeniu? I jaki był jego efekt?

 

Mi się to zdarzyło, pewnie nie raz. Co mi to dało? Żal do siebie, złe emocje, a nawet zerwanie relacji. Natomiast cel, jakim była tak naprawdę pozytywna zmiana zachowania osoby, której  się ode mnie „oberwało” nie został osiągnięty. Przecież chodziło mi o to żeby podobna sytuacja się nie powtórzyła, aby  ta osoba przemyślała sprawę, przeanalizowała ją, postawiła się na moim miejscu i co najważniejsze zrozumiała mnie. Co osiągnęłam?  Wzajemne oskarżenia, żal, ból. Tak, bo agresja, nawet ta słowna, rodzi agresję i wzajemną niechęć.

No dobrze, ale przecież nie powinniśmy godzić się na złe traktowanie. Jeśli nie zareagujemy w ogóle to damy drugiej stronie przyzwolenie na dalsze postępowanie w sposób, który jest dla nas niekomfortowy. Jeśli  zachowanie naszego partnera, kolegi, współpracownika czy podwładnego jest dla nas niedopuszczalne wyraźmy swoją krytykę. Zadbajmy jednak o to, by była ona mądra i uwzględniała realizację naszego podstawowego celu, jakim jest pozytywna zmiana.

To co chciałam Wam zaproponować to prosta technika czterech kroków, która pozwala wyrazić konstruktywną krytykę. Jest nią FUKO. Nie, to nie jest jakieś dalekowschodnie słowo z japońskiej filozofii. Nie jest to również rozwinięcie angielskiego skrótu. FUKO to skrót od czterech polskich wyrazów.

F jak Fakty. U jak Ustosunkowanie. K jak Konsekwencje i O jak Oczekiwania.

Krok pierwszy – Fakty

Ważne jest to, by rozpocząć od powiedzenia tego, jakie są fakty. Co się konkretnie takiego złego wydarzyło. Nie mówmy ogólnikami, a podajmy argumenty i przykłady sytuacji, które nam się nie podobały. Istotne jest to, by oceniać zachowania i postawy, a nie osoby.

 Krok drugi – Ustosunkowanie

Następnie mówimy o tym co to zachowanie, zdarzenie dla nas oznacza. Jaki ono miało lub ma na nas wpływ. Mówmy o naszych uczuciach i emocjach. Mamy do nich prawo! Dzięki temu stajemy się też bardziej ludzcy i autentyczni.

Krok trzeci – Konsekwencje

Możliwe, że osoba, której udzielamy informacji zwrotnej nie zdaje sobie sprawy z tego co może lub mogło spowodować jej zachowanie. Jeśli powiemy jej, że robi źle, ale nie wyjaśnimy dlaczego, całkiem możliwe, że powtórzy wcześniejszy schemat. Wytłumaczmy jej czym grozi postępowanie, na które zwracamy uwagę.

Krok czwarty – Oczekiwania

Celem takiej rozmowy jest zmiana zachowania. Jeśli jej nie podsumujemy, to co chcieliśmy przekazać może się nam „rozpłynąć”. Bardzo ważne jest, by tak prowadzoną rozmowę zakończyć informacją o tym, czego tak naprawdę oczekujemy. Jak dane zachowanie powinno wyglądać następnym razem. Warto też określić sobie co lub kto może nam w tym pomóc.

Już więcej nie fukaj. Skorzystaj z FUKO! 

Zajrzyj też na Youtube, gdzie mówię o FUKO:

 

Julitta Dębska


Obraz:FUKO

You May Also Like

0 komentarze

Popularne posty